Amnesty groep
Breda

Scholenwerk

Werk je graag met kinderen en jongeren? Wil je een steentje bijdragen aan de bewustwording over mensen- en kinderrechten? Word dan ook gastdocent voor Amnesty. Om aan de slag te gaan volg je eerst de tweedaagse training mensenrechteneducatie. De tweedaagse trainingen voor gastdocenten leggen het accent op de praktijk van het lesgeven volgens de principes van mensenrechteneducatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Amnesty-materialen. Er is ruimte voor uitwisseling, het geven van feedback en het oefenen met de geleerde theorie en vaardigheden. In het april 2016 vinden de eerstvolgende trainingen plaats in Amsterdam. Meld je aan!

Gastdocenten besteden gemiddeld 20 uur per jaar aan hun lessen of schoolbezoeken. Je hebt als gastdocent de vrijheid om het Amnesty les- en actiemateriaal te kiezen dat jou aanspreekt. Ook kun je kiezen voor basis- of voorgezet onderwijs, of misschien ga je voor beide. Je kunt elke week lesgeven of elke maand. Het is de bedoeling dat je in ieder geval jaarlijks tien lessen geeft.

Amnesty’s vrijwillige gastdocenten zijn onmisbaar om mensen- en kinderrechten onder de aandacht te brengen in de klas. Jaarlijks geven 500 gastdocenten ruim 2000 lessen in het basis- en voortgezet onderwijs. Zij bereiken tussen de 55.000 en 60.000 leerlingen met lessen en acties. Ook begeleiden gastdocenten maatschappelijke stages of informeren scholen over Amnesty’s les-, info- en actiemateriaal.

Primair onderwijs

In een gastles van ca. 1 uur vertellen we de leerlingen van groep 7 en 8 over het werk van Amnesty, we testen hun kennis met een spannende quiz over mensenrechten en sluiten de les af met een groet aan een mensenrechtenwerker of organisatie over wie in de les is verteld.

Voor de bovenbouw van het primair onderwijs hebben wij handzame “leskisten” in bruikleen met les- en informatiemateriaal, leesboeken, tijdschriften, video’s, spreekbeurtmateriaal en de Mensenrechten-cd-rom. De school kan zo’n leskist een of twee weken in huis halen, al dan niet gekoppeld aan een gastles.

Voortgezet onderwijs

We verzorgen graag een gastles over het werk van Amnesty International of een workshop over een van Amnesty’s actiethema’s, zoals de doodstraf, de UVRM en veiligheid, of discriminatie. Een interessante extra is dat de voertaal in de les Engels of Spaans kan zijn, waardoor de les ook in het curriculum van de talenvakken kan worden opgenomen.

Scholenwerkers kunnen door de school of de leerlingen georganiseerde acties ondersteunen met advies, informatie- en actiemateriaal en posters. Denk aan een schrijfmarathon, een themadag of een sponsorloop. Wij doen ook mee aan de jaarlijks in november/december georganiseerde Rights Supporters acties op vwo-scholen, waarover Amnesty International alle Bredase scholen rechtstreeks benadert.

Middelbaar beroepsonderwijs

We adviseren mbo-studenten bij het voorbereiden, uitwerken en presenteren van een informatieve Amnesty-quiz of een interactieve workshop over een actueel mensenrechtenthema, zoals geweld tegen vrouwen of discriminatie. Bij de presentatie van het project zijn wij er natuurlijk zelf ook bij!

Opleidingen toerisme en recreatie

Zonnige vakantiebestemmingen, paradijselijke verre oorden, boeiende exotische culturen … maar hoe is het daar met de mensenrechten gesteld? En wat heb jij als student toerisme daarmee te maken? Een workshop die je aan het denken zet!